[B]MINVERSE(array)[/B]
Array is a numeric array with an equal number of rows and columns.
[B][COLOR="Blue"](Mảng phải là mảng kiểu số với số dòng và số cột bằng nhau.)[/COLOR][/B]
[B]Remarks[/B]
• Array can be given as a cell range, such as A1:C3; as an array constant, such as {1,2,3;4,5,6;7,8,9}; or as a name for either of these.
• If any cells in array are empty or contain text, MINVERSE returns the #VALUE! error value.
[B][COLOR="Blue"](Nếu bất kỳ ô nào trong mảng mà rỗng hoặc chứa ký tự kiểu chữ (Text), hàm MINVERSE báo lỗi và trả về giá trị #VALUE!)[/COLOR][/B]
• MINVERSE also returns the #VALUE! error value if array does not have an equal number of rows and columns.
[B][COLOR="Blue"](Hàm MINVERSE cũng sẽ báo lỗi và trả về giá trị #VALUE! nếu mảng không thòa mãn điều kiện số dòng và số cột bằng nhau)[/COLOR][/B]
• Formulas that return arrays must be entered as array formulas.
• Inverse matrices, like determinants, are generally used for solving systems of mathematical equations involving several variables. The product of a matrix and its inverse is the identity matrix— the square array in which the diagonal values equal 1, and all other values equal 0.
• As an example of how a two-row, two-column matrix is calculated, suppose that the range A1:B2 contains the letters a, b, c, and d that represent any four numbers. The following table shows the inverse of the matrix A1:B2.
[B][COLOR="Blue"](Một ví dụ về cách tính ma trận nghịch đảo cho mảng có hai hàng và hai cột,
Giả sử vùng A1:B2 chứa các ký tự a,b,c,d đại diện cho 4 số.
Bản bên dưới cho biết ma trận nghịch đảo của ma trận A1:B2)
[/COLOR][/B][B] Column A Column B
Row 1 d/(a*d-b*c) b/(b*c-a*d)
Row 2 c/(b*c-a*d) a/(a*d-b*c)
[/B]• MINVERSE is calculated with an accuracy of approximately 16 digits, which may lead to a small numeric error when the cancellation is not complete.
• Some square matrices cannot be inverted and will return the #NUM! error value with MINVERSE. The determinant for a noninvertable matrix is 0.
[B][COLOR="Blue"](Một số ma trận vuông không thể nghịch đảo được và hàm MINVERSE sẽ báo lỗi và trả về giá trị #NUM!.
Phần tử quyết định một mảng không thể nghịch đảo là giá trị 0)
[/COLOR][/B]